Informatica voltijd: Trendgemiddelden
  2013 voltijd  2014 voltijd  2015 voltijd  2016** voltijd  Sig. voltijd 2016 vs. voltijd 2015
Je studie in het algemeen 3,7 3,7 3,8 3,5 - - -
De inhoud van de opleiding 3,6 3,6 3,7 3,4 - - -
De verworven algemene vaardigheden binnen je opleiding 3,5 3,5 3,8 3,6 n.s.
De vaardigheden in het doen van praktijkgericht onderzoek binnen je opleiding 3,5 3,4 3,6 3,2 - - -
De voorbereiding op de beroepsloopbaan 3,4 3,5 3,5 3,2 - - -
De docenten van de opleiding 3,5 3,5 3,4 3,0 - - -
De informatie vanuit je opleiding 3,3 3,3 3,5 3,2 n.s.
De studiefaciliteiten van je opleiding 3,4 3,5 3,9 3,5 - - -
Toetsing en beoordeling 3,3 3,5 3,4 3,4 n.s.
De studieroosters 3,4 3,7 3,7 3,2 - - -
De studielast 3,6 3,8 3,9 3,6 - - -
De studiebegeleiding 3,6 3,5 3,6 3,2 - - -
De overige faciliteiten en de studieomgeving 3,4 3,7 3,8 3,7 n.s.
De algemene sfeer op je opleiding 4,1 3,7 4,0 3,8 n.s.
De mate waarin je betrokken wordt bij de verbetering van je opleiding 3,3 3,1 3,1 3,1 n.s.
Inhoud (themascore) 3,4 3,5 3,6 3,3 - - -
Het niveau van je opleiding 3,7 3,7 4,0 3,5 - - -
De aansluiting van de inhoud bij het beeld dat je van je opleiding had 3,5 3,7 3,8 3,7 n.s.
De aansluiting van je opleiding bij je vooropleiding 3,2 3,2 3,4 3,2 n.s.
De mate waarin de inhoud van je opleiding stimulerend is 3,5 3,5 3,5 3,3 n.s.
De aansluiting van de inhoud van je opleiding bij actuele ontwikkelingen 3,3 3,1 3,4 3,1 n.s.
De samenhang tussen de verschillende onderdelen van je opleiding 3,6 3,7 3,7 3,5 n.s.
De in jouw opleiding gehanteerde werkvormen 3,5 3,7 3,8 3,5 - - -
De mogelijkheid die je opleiding je biedt om zelf de inhoud te bepalen 3,1 3,2 3,2 2,7 - - -
De inhoudelijke kwaliteit van het studiemateriaal 3,4 3,4 3,6 3,2 - - -
De aansluiting bij je werkervaring
De mate waarin je het geleerde kunt toepassen in je baan
Algemene vaardigheden (themascore) 3,7 3,6 3,6 3,5 n.s.
Het aanleren van een kritische houding 3,5 3,5 3,4 3,3 n.s.
Probleemoplossend vermogen 3,8 3,7 3,8 3,6 n.s.
Het onderbouwen van conclusies 3,5 3,5 3,5 3,4 n.s.
Communicatieve vaardigheden 3,6 3,5 3,7 3,4 - - -
Samenwerken met anderen 4,0 4,0 4,0 3,8 n.s.
Argumenteren/redeneren 3,6 3,5 3,5 3,2 - - -
Praktijkgericht onderzoek (themascore) 3,5 3,5 3,6 3,3 - - -
Analytisch denken 3,7 3,7 3,8 3,4 - - -
Het kritisch beoordelen van praktijkgericht onderzoek 3,4 3,5 3,5 3,2 - - -
Het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek 3,3 3,3 3,6 3,2 - - -
Methoden en technieken van praktijkgericht onderzoek 3,4 3,4 3,7 3,4 - - -
Voorbereiding Beroepsloopbaan (themascore) 3,4 3,6 3,6 3,3 - - -
Het opdoen van vaardigheden voor de beroepspraktijk 3,5 3,6 3,6 3,4 - - -
De praktijkgerichtheid van je opleiding 3,7 3,7 3,8 3,5 n.s.
Het contact met de beroepspraktijk 2,9 3,4 3,3 3,1 n.s.
Docenten (themascore) 3,4 3,3 3,5 3,1 - - -
De inhoudelijke deskundigheid van docenten 3,6 3,4 3,6 3,3 - - -
De didactische kwaliteit van docenten 3,5 3,4 3,4 3,1 - - -
De bereikbaarheid van docenten buiten contacturen 3,6 3,2 3,4 3,2 n.s.
De betrokkenheid van de docenten bij de studenten 3,5 3,3 3,5 3,1 - - -
De kwaliteit van de begeleiding door docenten 3,4 3,3 3,5 3,3 n.s.
De kwaliteit van feedback van docenten 3,3 3,2 3,4 3,0 - - -
De mate waarin docenten inspirerend zijn 3,1 3,2 3,3 2,7 - - -
De kennis van de docenten over de beroepspraktijk 3,6 3,4 3,7 3,2 - - -
Studiebegeleiding (themascore) 3,6 3,5 3,5 3,2 - - -
De mogelijkheid tot begeleiding 3,7 3,6 3,6 3,5 n.s.
De kwaliteit van de begeleiding 3,7 3,5 3,7 3,2 - - -
De mate waarin jouw opleiding initiatief neemt in ondersteuning of begeleiding 3,4 3,3 3,2 2,8 - - -
Toetsing en beoordeling (themascore) 3,5 3,5 3,6 3,5 n.s.
De duidelijkheid van criteria waarop beoordeeld wordt 3,5 3,3 3,6 3,4 n.s.
De aansluiting van toetsing en beoordeling bij de inhoud van de opleiding 3,7 3,6 3,6 3,5 n.s.
De kwaliteit van de toetsing op kennis en inzicht 3,5 3,5 3,8 3,5 - - -
De kwaliteit van de toetsing op vaardigheden 3,4 3,4 3,7 3,5 n.s.
Informatievoorziening (themascore) 3,2 3,3 3,3 3,1 n.s.
De informatie over jouw studievoortgang 3,7 3,8 3,6 3,6 n.s.
De informatie over regels en procedures 3,2 3,5 3,5 3,3 n.s.
De informatie over de opzet van de opleiding 3,1 3,5 3,3 3,1 n.s.
Het tijdig bekend maken van resultaten van toetsen en beoordelingen 2,9 2,6 2,6 2,4 n.s.
Studierooster (themascore) 3,1 2,8 3,2 2,5 - - -
Het tijdig bekendmaken van de studieroosters 3,3 3,0 3,3 2,6 - - -
Het tijdig bekendmaken van wijzigingen in het studierooster 2,8 2,6 3,0 2,4 - - -
Studielast (themascore) 3,5 3,6 3,5 3,4 n.s.
De spreiding van de studielast over het studiejaar 3,7 3,8 3,5 3,4 n.s.
De haalbaarheid van deadlines 3,5 3,8 3,7 3,7 n.s.
De mogelijkheid om zonder vertraging de gewenste studie-onderdelen te volgen 3,5 3,4 3,3 3,3 n.s.
De mate waarin de studiepunten (EC) overeenkomen met de daadwerkelijke studielast 3,4 3,3 3,5 3,3 n.s.
Groepsgrootte (themascore) 4,0 3,7 3,9 3,5 - - -
De groepsgrootte bij werkgroepen 4,1 3,7 4,0 3,7 n.s.
De groepsgrootte bij hoorcolleges 4,1 3,7 4,0 3,6 - - -
De verhouding kleinschalig versus grootschalig onderwijs in mijn opleiding 4,0 3,8 3,8 3,4 - - -
Stage en Opleiding (themascore) 3,5 3,1
De kwaliteit van de stagebegeleiding vanuit de opleiding 3,7 3,2
De voorbereiding op de stage door de opleiding 3,3 3,1
Stage-ervaring (themascore) 3,7 4,2
De begeleiding op je stageplek door het bedrijf of de instelling waar je stage loopt 3,9 4,3
Wat je tijdens je stage hebt geleerd 4,0 4,4
De aansluiting van de stages bij het overige onderwijs 3,3 3,8
Studiefaciliteiten (themascore) 3,4 3,5 3,5 3,1 - - -
De geschiktheid van de onderwijsruimten 3,5 3,5 3,5 3,2 n.s.
De geschiktheid van werkplekken 3,4 3,4 3,5 3,0 - - -
De beschikbaarheid van werkplekken 3,1 3,1 3,1 2,9 n.s.
De bibliotheek/mediatheek 3,7 3,8 4,0 3,5 - - -
De ICT-faciliteiten 3,4 3,6 3,6 3,3 - - -
De digitale leeromgeving 3,2 3,6 3,5 2,9 - - -
Kwaliteitszorg (themascore) 3,1 3,0 3,0 2,9 n.s.
Onderwijsevaluaties die onder studenten plaatsvinden 3,4 3,2 3,2 3,1 n.s.
Informatie over de uitkomsten van onderwijsevaluaties 3,0 2,8 2,9 2,8 n.s.
De wijze waarop je opleiding gebruik maakt van de uitkomsten van onderwijsevaluaties 3,1 2,8 3,0 2,8 n.s.
De manier waarop je opleiding op klachten en problemen reageert 3,1 3,1 2,9 2,7 n.s.
Studieomgeving (themascore) 3,7 4,2 4,2 4,2 n.s.
De bereikbaarheid van je instelling 4,3 4,6 4,5 4,5 n.s.
De restauratieve voorzieningen op je instelling 3,6 4,1 4,0 4,0 n.s.
De horecavoorzieningen in je studiestad 3,7 4,1 4,3 4,2 n.s.
Het cultureel aanbod van je studiestad 3,8 4,1 4,4 4,3 n.s.
De sportvoorzieningen vanuit je instelling 3,2 4,2 3,9 3,7 n.s.
Huisvesting (themascore) 3,0 3,3 3,2 3,1 n.s.
De beschikbaarheid van woonruimte in je studiestad 3,1 3,6 3,5 3,4 n.s.
De betaalbaarheid van woonruimte in je studiestad 2,9 3,0 2,8 3,0 n.s.
Internationale studenten (themascore)
De geboden hulp door je instelling
De hulp door je instelling bij de integratie in de Nederlandse cultuur
De persoonlijke begeleiding door je mentor/begeleider
Engels taalaanbod (themascore)
Het aanbod aan Engelstalige vakken
De beheersing van de Engelse taal van medewerkers van de instelling
Handicap (themascore)
De voorlichting en informatievoorziening over studeren met een handicap of beperking bij je opleiding
De opvang die je opleiding aan studenten met jouw handicap bij de start van hun studie biedt
De beschikbare hulpmiddelen en faciliteiten, voor zover je die nodig hebt
De geschiktheid van de gebouwen van je opleiding of instelling voor mensen met jouw handicap
De aanpassingen in het onderwijs die je opleiding biedt
De mate waarin de docenten en overige medewerkers begrip voor jou hebben
De mate waarin de docenten en overige medewerkers voldoende kennis van zaken hebben
De mate waarin medestudenten begrip voor jou hebben
De speciale begeleiding die je tijdens je studie krijgt
Zou je jouw opleiding aanraden aan vrienden, familie of collega's? 3,8 3,8 3,9 3,5 - - -
Mijn opleiding stimuleert me in een open en nieuwsgierige houding naar mensen met verschillende achtergronden* 3,0
Door mijn opleiding leer ik zaken van meerdere kanten te bekijken* 3,5
Door mijn opleiding leer ik mijn eigen mening te onderbouwen* 3,5
Bij mijn opleiding gaan docenten en studenten van verschillende achtergronden respectvol met elkaar om* 3,9
Mijn opleiding stimuleert mij in het gebruik van internationale bronnen* 3,6
Bij mijn opleiding worden voorbeelden uit het internationale werkveld behandeld* 3,5
Mijn opleiding stimuleert me om een stage of een deel van mijn studie in het buitenland te doen* 3,1
Ik doe internationale ervaring op door samen met internationale studenten op De HHS te studeren* 2,5
Door mijn opleiding ontwikkel ik mijn Engels of een andere vreemde taal verder* 3,0
Mijn docenten maken in hun lessen gebruik van hun relaties in het werkveld* 2,8
Mijn opleiding leert mij vaardigheden om een eigen netwerk op te bouwen* 2,4
Mijn opleiding zorgt ervoor dat ik mensen uit het werkveld kan ontmoeten* 2,7
Mijn docenten gebruiken in hun lessen onderzoek dat De Haagse samen met het werkveld heeft uitgevoerd* 2,5
Mijn opleiding stimuleert mij om het beste uit mijzelf te halen* 3,1
Bron: NSE 2013, 2014, 2015 & 2016
1=zeer ontevreden; 5=zeer tevreden; * 1=geheel oneens; 5=geheel eens;
** Betreft enkel ouderejaars